Kaikoura - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Elsbeth en Louis - WaarBenJij.nu Kaikoura - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Elsbeth en Louis - WaarBenJij.nu

Kaikoura

Blijf op de hoogte en volg Elsbeth en Louis

02 December 2013 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Kaikoura 1 december
Het is stralend blauw weer. Vandaag gaan we walvissen spotten. Om 10.00 uur kwamen we in het plaatsje Kaikoura en reden naar het station waar we na een briefing met een volle bus naar de boot werden gereden. Het is wel een strak georganiseerd gebeuren maar veiligheid staat voorop.
Met een zeer snelle catamaran boot die met 70 km p/u over het water glijdt, de zee op . Uit voorzorg wel een anti-zeeziek pilletje ingenomen. Bleek achteraf niet nodig te zijn want de zee was redelijk rustig. Iedereen zit binnen en moet tijdens de rit blijven zitten. Pas naar buiten als er een walvis gespot is. Tijdens de rit naar volle zee kregen we uitleg en een animatiefilm te zien van wat we kunnen verwachten. Gelukkig bleek dat al heel snel een walvis in zicht te zijn. Het was echt spectaculair. Met speciale apparatuur wordt een walvis gespot waarna de boot er met grote snelheid op af gaat. De walvis komt een paar keer een stukje naar boven, spuit een aantal keer waarna dan aan het eind de staart omhoog gaat en zakt dan langzaam de zee in.
Daarna een school dolfijnen rondom de boot gezien die razendsnel omhoog springen. Kort daarop weer een sperm-whale achterna (zoals ze hier worden genoemd) vervolgens nog meer dolfijnen in de verte en als laatste een jonge bultrug. Helaas was dat echt heel kort en hij dook snel onder.
We hebben best wat foto's genomen, maar op een gegeven moment moet je met je eigen ogen kijken ipv steeds door de camera.
Na bijna 3 uur op de zee weer terug naar de haven.
Na terugkomst in de haven een wrap gekocht die we bij een uitkijkpunt onderweg wilden gaan opeten.
Ik zat net lekker op een muurtje, uitkijkend over zee, wilde een hap nemen, toen ik een dreun op mijn hoofd voelde en mijn bril bijna van mijn neus viel. Bleek een zeemeeuw te zijn die mijn wrap ook wel erg lekker vond! Hij had ook wat vrienden meegenomen. Het leek de film Birds van Hitcock wel want ze waren best agressief. De rest maar in de auto opgegeten.
In de middag naar een plek langs de kust gereden, waar je een kolonie zeeleeuwen kunt zien. Leuk om naar te kijken.
Daarna aan de andere kant van de weg naar een waterval gelopen, waar een jonge zeeleeuw in de stroom aan het spelen was! Hij/zij maakte er echt een show van.
Ik heb onderweg ergens een waarschuwingsbord gezien voor overstekende zeeleeuwen, serieus! Dus oppassen voor overstekende zeeleeuwen....
Ondertussen waren de wolken weer toegenomen. De bergen waren in nevelen gehuld en werden langzaam onzichtbaar. Van het idee om nog lekker met een wijntje in de tuin te gaan zitten is helaas niets meer terecht gekomen.
Zelf iets te eten in elkaar geflanst, want elke dag uit eten wordt toch wel erg prijzig,mede doordat het leven hier duurder is dan in Nederland.
Morgen naar de volgende lokatie toe in Richmond nabij het Abel Tasmanpark.

  • 02 December 2013 - 10:27

    Nico Luckerhof:

    Wederom weer een mooie ervaring, ja van die walvissen en dolfijnen kan ik slechts dromen, tenzij ik voor de dolfijnen naar Harderwijk zou willen.

    Lijkt mij een bijzondere ervaring om zo dicht bij deze geweldige dieren te kunnen komen.

    Dat van die zeemeeuwen komt mij erg bekend voor, dat maak ik ook regelmatig mee op de camping, die vogels zijn bijzonder brutaal, als je je even omdraait terwijl je buiten zit te ontbijten kapen zo die meeuwen je ontbijt en gaan het vervolgens ergens op een caravan op zitten peuzelen.

    Ik zie weer uit naar jullie volgende mooie ervaringen.

    Groeten Nico ;)

  • 02 December 2013 - 23:05

    Wendy:

    Luitjes,

    Het lijkt wel of jullie in een aflevering van national geographic hebben gezeten.
    Lijkt me een geweldig mooie ervaring.

    Groetjes,
    Wendy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elsbeth en Louis

Actief sinds 13 Mei 2013
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 16934

Voorgaande reizen:

14 November 2013 - 19 December 2013

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: