Franz' Josef - Reisverslag uit Tatare, Nieuw Zeeland van Elsbeth en Louis - WaarBenJij.nu Franz' Josef - Reisverslag uit Tatare, Nieuw Zeeland van Elsbeth en Louis - WaarBenJij.nu

Franz' Josef

Blijf op de hoogte en volg Elsbeth en Louis

05 December 2013 | Nieuw Zeeland, Tatare

Franz' Josef Glazier (Sinterklaas)
Op naar "echte bergen"! De hemel is dicht getrokken, maar de temperatuur is prima zo rond de 23 graden. We rijden om 9.30u weg uit Punakaiki. In de verte een streep blauw, hopelijk is dat een goed voorteken. In de vroege ochtend komen we eerst langs een uitgestrekt strand met links van de weg een grote bergrif. Na een uur rijden we langs een saaie rechte weg wat we niet gewend zijn. Plat, met in de verte de bergen. Weinig huisjes, alleen maar een weg en af en toe komen we een auto tegen. Links rijden gaat me steeds beter af en alles gaat gesmeerd zonder te moeten nadenken. De toppen van de bergen zijn in nevelen gehuld. Via de kust naar Greymouth over route 6 naar Hokitika. Hier maken we de eerste stop om koffie te drinken en wat boodschappen te doen bij Supermarkt New World. Hokitika is een leuk plaatsje, veel winkeltjes met jade sieraden, glasblazerij en andere leuke zaakjes. Klein maar gezellig. Gelukkig nu niet zo ver meer.
Onderweg bij een picnicplek rond een groot meer wat broodjes gegeten en rond half 4 kwamen we aan bij de Glenfern villa's in Franz' Josef.
Prachtig huisje, keuken van alles voorzien, mooie badkamer en slaapkamer met kingsize bed. Het ligt wel aan de weg maar er komen gelukkig weinig auto's langs.
Je hoort af en toe de helikopters met toeristen over de gletsjer vliegen.
We krijgen een kaart mee van de receptie en besluiten aan het eind van de middag toch even een kijkje te gaan nemen bij de gletsjer.
De gletsjer is genoemd naar een Oostenrijkse geoloog uit de 19e eeuw.
De Maori-naam is Ka Roimata o Hinehukatere. De legende vertelt dat een jonge vrouw in de bergen haar geliefde verloor en daarom een stroom tranen vergoot. Deze bevroren en vormden de gletsjer.
Een veel mooier verhaal eigenlijk.
Er staan wat auto's op de parkeerplaats, gelukkig geen hordes toeristen met bussen. Het is dan ook al wat later en de meeste kijkers zijn al weg. Er komen zo'n 2700 bezoekers per dag (2007). Het is ondertussen zonnig en warm geworden. Toch een beetje vreemd idee. Op de bergen sneeuw, vlakbij een gletsjer en dan loopt je zelf in een beetje klammig weer tussen de varens en de palmen.
De gletsjer is momenteel 12 km lang. De laatste jaren is hij aan krimpen.
Eigenlijk waren we van plan maar een klein stukje te lopen, maar uiteindelijk zijn we, via de rivierbedding, tot het eindpunt gegaan. Zonnetje scheen mooi op de gletsjer, veel watervallen onderweg, spectaculair. Weer heel veel foto's genomen. Op de terugweg begon het snel dicht te trekken. De wolken zakten razendsnel over de bergtoppen heen wat een prachtig gezicht was. Wat een mazzel dat we net zon hadden!
Op de terugweg bij de plaatselijke supermarkt een pizza gehaald en die thuis in de oven gestopt. Salade met oranje :-) paprika en tomaat erbij. Klaar is Kees. Ik dacht ook toetjes gekocht te hebben, maar het bleek alleen custard saus te zijn .
Gelukkig hadden we nog wat hokey pokey koekjes. Die verkruimeld en in 2 bakjes gedaan met de warme custard erover.
Terwijl we aan tafel zaten regende het intussen pijpenstelen. Het blijft boeiend naar de bergen te kijken. Het uitzicht verandert voortdurend.
Na het eten de TV aangezet en naar een spannende film The woman in Black gekeken. Na de koffie zijn we bedwaarts gegaan.

• 05 December 2013 - 09:51

Pieter Goedmakers:

Nou, hier in Nederland is het vandaag weer code oranje (windkracht 10 aan de wadden).
    Windstoten door heel Nederland en vooral in Noord Holland. Waterkeringen gaan dicht.
    Ik werk thuis vanwege de te verwachte storm en het feit dat gisteren op mijn werk mijn trainingsbroek (net nieuw gekocht) verdwenen is.

Maar goed, misschien zal je op TV iets zien over het dappere gevecht van de Nederlanders het de storm!
    Niet voor niets is er een nieuw Zeeland gekomen!
    Gaan jullie nog een surprise vandaag voor elkaar maken?
    In ieder geval veel plezier!
    Pieter