Pancakerocks - Reisverslag uit Tatare, Nieuw Zeeland van Elsbeth en Louis - WaarBenJij.nu Pancakerocks - Reisverslag uit Tatare, Nieuw Zeeland van Elsbeth en Louis - WaarBenJij.nu

Pancakerocks

Blijf op de hoogte en volg Elsbeth en Louis

05 December 2013 | Nieuw Zeeland, Tatare

Pancakerocks 4 december
In de morgen alweer zo'n heerlijk ontbijt van Lis Pedersen. We kregen weer yoghurt in een andere variatie voorgeschoteld en daarna 2 gepocheerde eieren met toast, een paar groene asperges en wat zoete chilisaus. Klinkt misschien vreemd maar smaakte heerlijk en zag er eveneens weer fraai uit. Opnieuw een lange rit te gaan. De bergen worden steeds hoger, haarspeldbochten om duizelig van te worden en de begroeiing wordt steeds dichter.
Heel veel "tree ferns" (boomvarens) en ontelbare palmen. Het ruikt ook heerlijk tussen al die bomen en bloemen en rijden met de raampjes open.
Onderweg zijn we gestopt om over de langste personen hangbrug The Buller Swingbridge (110m )van Nieuw-Zeeland te lopen. Hij hangt over de sterk stromende Buller rivier. Wiebel wiebel maar wel leuk, zolang we ons maar kunnen vasthouden.
Louis heeft er minder moeite mee om midden op de brug " met losse handjes foto's" te nemen. Behalve de brug op en neer kun je natuurlijk weer diverse wandelingen maken, goud delven en aan een zip-line de rivier over. Het is wel warm en benauwd dus flink zweten..
Even later volgt een regenbui, we zijn gelukkig net op tijd in de auto.
Na een lange smalle kronkelige weg over verschillende rivieren naar Westport aan de westkust gereden. Elsbeth
was enigszins dizzy toen we uit de auto stapten van het heen en weer slingeren. In Westport getankt en boodschappen gedaan. Op de weg werd op een gegeven moment gewaarschuwd dat er de volgende 90 km geen benzinestation meer was en in onze eindbestemming Punakaiki zijn geen winkels.
In Punakaki kregen we een huisje met eigen voorzieningen. Niet heel erg bijzonder maar voldoende en ruim.
Er zijn wat aanloopproblemen met het wifi wachtwoord. Ik heb nog een half uur met de plaatselijke helpdesk aan de lijn gehangen. Ze konden niet helpen maar ik heb het later zelf opgelost en alle apparaten werkten.
Daarna naar de Pancakerocks gelopen, want voor de dag erna wordt er regen voorspeld.
Heel erg apart deze rotsen. Er zijn dunne laagjes hard kalksteen afgezet die nog volmaakt horizontaal liggen en niet in de loop van de tijd zijn geplooid of verkruimeld door geologische krachten. Tussen die harde lagen zitten laagjes van zacht materiaal die door weer en wind iets meer zijn aangetast. Van de aanwezig blowholes zien we jammer genoeg niets. Niet het juiste getij, wind en stroming.
Je blijft foto' s schieten wat het ene plaatje is nog mooier als de andere.
's Avond zelf nog wat eten maken. Kookapparatuur was gelukkig aanwezig.
's Avonds nog een tijdje met Marc gefacetimed (video bellen).