Franz' Josef - Reisverslag uit Maungawera, Nieuw Zeeland van Elsbeth en Louis - WaarBenJij.nu Franz' Josef - Reisverslag uit Maungawera, Nieuw Zeeland van Elsbeth en Louis - WaarBenJij.nu

Franz' Josef

Blijf op de hoogte en volg Elsbeth en Louis

07 December 2013 | Nieuw Zeeland, Maungawera

Franz' Josef Glazier
6 december
We worden wakker met het geluid van een hoosbui op het dak. De hele nacht heeft het pijpenstelen geregend en van de bergen is niets te zien. Wat een geluk dat we gisteren direct na aankomst naar de gletsjer gelopen zijn!
We blijven wat langer in bed liggen en ontbijten relaxed.
Uiteindelijk besluiten we toch naar het dorpje Fox Glacier township te rijden, zo'n 30 km verderop en vlakbij de Fox Glacier berg. Een uitzicht op de berg kunnen we helaas vergeten.
Er staan maar een paar huizen. Alles draait hier om wandelingen en helicoptervluchten van en naar de gletsjer. Aangezien de bewolking laag hangt en er nog meer regen aan komt gaan de zaken daar niet echt goed. Er worden ook vluchten gecanceld. Er valt verder niets te doen en stappen in de auto om weer terug te rijden. Gelukkig is het net buiten het dorp wel droog.
We stoppen bij lake Matheson.
Er is een pas geopend restaurant en een winkel. Het ziet er allemaal gloednieuw uit en met de parkeerplaats zijn werklui druk bezig.
Omdat het op dat moment droog is, wagen we het erop toch een stukje langs het meer te wandelen. Uiteindelijk lopen we de hele wandeling rond het meer in zo'n anderhalf uur. Het is een zeer dichtbegroeid regenwoud waar je door loopt. Heel veel bomen, Kahikatea (white pine) en rimu (red pine), palmen, mossen, flax en verschillende Nieuw-Zeelandse varenssoorten. Het voelt klammig, vochtig aan en is het er heel groen. Er waren weinig mensen, hele stukken gelopen met zijn tweeën en kwamen af en toe wat Chinezen of Japanners tegen.
Veel vreemde vogels gehoord, al zie je ze bijna niet. De Tui is een mooie vogel die op veel plaatsen in NZ hoort en een apart en herkenbaar geluid maakt.
Achteraf blijkt dit een beroemd meer op het Zuidereiland te zijn. Bij mooi weerspiegeld de berg Aoraki / Mount Cook in het water.
Als we weer in de auto stappen, begint het weer te regenen.....net op tijd dus.
We wilden eigenlijk nog naar de Hot Pools om een beetje te dobberen maar zijn toch maar in het huisje gebleven, want er stond een dvd speler en bij de receptie was een (gratis) videotheek waar ik 3 films had meegenomen. De avond verder relaxed doorgebracht.
Beetje gelezen, beetje internet en de film The Piano uit 1993 gekeken wat zich rond 1850 notabene in Nieuw Zeeland afspeelt.
Morgen dwars door de bergen naar Lake Wanaka.

• 07 December 2013 - 11:46

Dennis:

Da's ook lekker, een dagje bijna niksen!
    En weer eens wat anders dan hier, waar de stormvloedkering van de week dicht ging. :-) Ik heb wel weer water genoeg gezien. Veel plezier nog daar in het verre NZ !

• 10 December 2013 - 18:36

Andries & Annie:

Wij benijden jullie nog steeds, ondanks de plensbuien waar je het over hebt. Want het lijkt me dat jullie heel relaxed in een heel andere wereld veel nieuwe dingen ontdekken en opsnuiven.

Geniet maar met volle tuigen, want straks zitten jullie hier weer in het oer Hollandse klimaat.