Franz' Josef /Wanaka - Reisverslag uit Maungawera, Nieuw Zeeland van Elsbeth en Louis - WaarBenJij.nu Franz' Josef /Wanaka - Reisverslag uit Maungawera, Nieuw Zeeland van Elsbeth en Louis - WaarBenJij.nu

Franz' Josef /Wanaka

Blijf op de hoogte en volg Elsbeth en Louis

08 December 2013 | Nieuw Zeeland, Maungawera

Franz' Josef /Wanaka 7 december
Vandaag vertrekken we richting Wanaka dat aan een groot meer ligt. Opnieuw heeft het de hele nacht gehoosd. Aan 1 kant een makkelijke weg. De navigatie geeft aan dat we alleen route 6 hoeven te volgen : "slechts" 275 km naar de volgende bestemming! Weinig keus echter, er is maar één weg.
Aan de andere kant, regen, veel bochten en soms erg smalle wegen.
Net als we bij de Fox Glacier zijn, lijkt het iets lichter te worden en trekt de bewolking wat open. En ja hoor, vanaf een uitkijkpunt kunnen we de gletsjer zien! Wat een mazzel en het was nog droog ook. Dwars door de jungle heen zien we de gletsjer liggen. Gauw een paar foto's genomen.
De route richting Wanaka wordt 's nachts trouwens afgesloten omdat de weg te gevaarlijk is. Sommige delen van de weg zijn weggespoeld en worden snel gerepareerd wat een must is, want het is de enige weg. Omrijden kan, maar duurt dan bijna 10 uur! De weg slingert weer als een gek.
Door sterk wisselend landschap, regenwoud, laagvlakten en prachtige ruige kust vervolgen we de weg. Langs de kust nog gestopt op een parkeerplaats voor een fotomoment. Heel grappig, er worden door de reizigers die daar stoppen allerlei boodschappen op de kiezels die daar liggen geschreven.
Op een plat stuk (richting" Haast") waar de weg recht is zet Louis er een beetje vaart in, samen met anderen die dan weer voor en dan achter ons rijden.
Helaas, van een tegemoet komende politieauto gaan de zwaailichten aan en wij zijn de pineut. NZ $170 boete. Balen ! De snelheid viel overigens wel mee en bedroeg slechts 120 km p/u. De agent was verder wel erg vriendelijk en gaf ons wat tips mee want er gebeuren veel ongelukken vooral door Aziaten die dit soort wegen niet gewend zijn.
We rijden dus maar langzamer verder naar Maude Lodge. Als we aankomen, hangt er op de deur een welkomstbericht van de eigenaren. Ze zijn naar een bruiloft en komen pas later terug. We kunnen al in de kamer, want alles staat gewoon open. Niet te geloven en wat een contrast met Nederland. Afsluiten kennen ze hier niet.
Heel mooie kamer, met uitzicht op de schaapjes in de wei.
Later vertelt onze gastvrouw dat er een"no-tolerance" beleid wordt gevoerd met "speeding" dus voortaan oppassen geblazen.
's Avonds naar het dorpje Huwea verderop, waar we in een leuk klein plaatselijk tentje fisch and chips en Marokkaanse kip gegeten hebben.
Morgen actiedag!

• 08 December 2013 - 09:45

Nico Luckerhof:

Hallo Elsbeth en Louis,

Je eindigt je verslag met '' morgen actiedag '' , maar zijn jullie daar niet doorgaans mee bezig als ik zo jullie verhalen lees.

Tsjonge tsjonge wat een belevenissen, maar liefs effe 275 km overbruggen en dat op zulke lekkere wegen, ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken.
    Jullie raken geloof ik inmiddels al gewend aan dit soort tripjes, wat zal het dan saai zijn als je weer hier bent, want zulke mooie schilderachtige plaatjes zullen jullie niet snel vergeten.

Ik ben wel nieuwsgierig naar jullie genomen foto's, want die zullen wel fraai zijn.

Maar tot op heden geniet ik elke keer van jullie mooie reisverslagen.

Groeten Nico

• 08 December 2013 - 09:57

Gillian:

Hoi Elsbeth en Louis,
    Ik kijk elke morgem al uit naar jullie reisverslag. Wat heerlijk om dat op deze manier met jullie mee te beleven. Jammer van de bekeuring, zeg, maar ja. Gelukkig zijn jullie weer veilig op je bestemming aangekomen.
    Je gaat vast een mooi fotoalbum maken als je weer thuis bent.. Wat een mooie herinneringen nemen jullie straks mee. En oh wat maken jullie me nieuwsgierig naar dit land. hets tijgt met stip op mijn verlanglijstje.

Benieuwd naar het vervolg..
    Veel mooie momenten toegewenst

Groetjes