Christchurch - Reisverslag uit Weberbuurt, Nederland van Elsbeth en Louis - WaarBenJij.nu Christchurch - Reisverslag uit Weberbuurt, Nederland van Elsbeth en Louis - WaarBenJij.nu

Christchurch

Blijf op de hoogte en volg Elsbeth en Louis

18 December 2013 | Nederland, Weberbuurt

Christchurch 15 december
Onze laatste dag aan de andere kant van de wereld. We rijden naar Christchurch en parkeren de auto vlakbij het Hagley Park waar ook de botanische tuinen in liggen. Deze Botanic Gardens zijn opgericht in 1863 met het planten van een Engelse eik ter gelegenheid van het huwelijk van de oudste zoon van koningin Victoria en Alexandra van Denemarken.
Lopend door de stad in zie je overal de gevolgen van de aardbevingen van september 2010 en van februari 2011. Veel lege plekken, gebouwen die leeg zijn of gestut worden.
Christchurch kreeg in 1856 stadsrechten en is daarmee de oudste stad van Nieuw-Zeeland. Pas 6 jaar daarvoor arriveerden de eerste Anglicaanse pelgrims.
De historische gebouwen zijn dus typisch Engels. Veel hebben door de aardbeving behoorlijke schade opgelopen door de manier van bouwen in die tijd. Het zal nog jaren duren voordat alles weer hersteld en herbouwd is.
We lopen rond de historische Christchurch Cathedral waarvan de eerste steen in 1864 gelegd is en in 1904 pas officieel voltooid is. Het schijnt een prachtige kerk te zijn geweest, maar bij de aardbeving zijn de toren en andere delen van de kathedraal totaal ingestort. Er staat een groot hek omheen en de kerk is aan één kant gestut. Een triest gezicht.
Het centrum is grotendeels verwoest. Een aantal winkeltjes en café's zijn nu gevestigd nu in tijdelijke containers. Het heeft wel iets aparts.
De historische tram rijdt gelukkig weer een klein rondje. We lopen nog door een historisch winkelstraatje, dat redelijk gespaard is gebleven tijdens de aardbeving (we zijn niet onder de indruk :-)).
We bezoeken het Canterbury museum, een mooi gotisch gebouw. In het museum worden alle facetten van de geschiedenis van de streek Canterbury behandeld. Natuur, mensen, techniek en design. Het museum laat in panelen de oudheid herleven inclusief de eerste bewoners en de uitgestorven moa-vogel. Er is Maori-kunst en de bezoeker kan wandelen door Christchurch street, waar het leven in de 19e eeuw is nagebootst.
Er is ook een gedeelte ingericht met aandacht voor de ontdekkingsreizen naar Antarctica.
Verder bezoeken we een een tentoonstelling Quake city die over de aardbevingen van de afgelopen jaren gaat.
Tot slot maken we een tochtje met een punterbootje op de Avon. We wanen ons even in Cambridge. De punters zijn ook echt Engels gekleed.
Al met al is Christchurch geen echt vrolijk afscheid van dit mooie land. Maar toch goed om een indruk te krijgen en het even gezien te hebben.
We rijden naar de laatste B&B Halkett Lodge.
Het zit er bijna op. Nu alleen nog een hele lange vliegreis terug :-(

• 18 December 2013 - 20:00

Bert En Tiny:

Daar word je wel een beetje weemoedig van, neem ik aan om na zo'n intensieve vakantie afscheid te moeten nemen.
    Leuk om jullie reis van dag tot dag te kunnen volgen.
    Goede thuisreis.

• 18 December 2013 - 20:09

Linda Van Der Lem:

Veilige terugreis!

• 18 December 2013 - 20:52

Gillian:

Oh wat jammer, jullie fantastische reis zit er bijna op. Wat heb ik genoten van jullie verslagen. Maar wat hebben jullie een super reis gehad!! Goede reis terug, en straks weer welkom thuis!
    Tot ziens

Gillian

• 18 December 2013 - 21:27

Ruth Spaargaren:

Lake Tekapo is fantastisch. Wat een hoge bergen met mooie meren tussen door.
    Door je leuke reisverhalen hebben wij ook wel een beetje van de reis kunnen genieten.
    Prachtig Nieuw Zeeland..!! Goede reis naar huis en tot ziens misschien in het Nieuwe Jaar 2014.

• 18 December 2013 - 21:56

Marianne:

Geweldig...wat hebben jullie veel gedaan en gezien! Goede reis terug. Enne...gelukkig hebben we de foto's nog! Veel liefs en tot ziens!

• 18 December 2013 - 22:39

Wendy:

Mensen, wat hebben jullie een geweldige reis gemaakt. Kijk tzt uit naar foto's en verhalen. Goede reis terug!

• 19 December 2013 - 07:54

Ilona:

Goede reis naar huis!

• 19 December 2013 - 11:32

Bert En Simone:

Hoi, Wat een geweldige reis hebben jullie gemaakt. Om jaloers op te worden. En ook wat een prachtige foto's. We hebben genoten. We hopen dat jullie een prettige reis terug hebben. Groetjes.

• 19 December 2013 - 12:32

Hans En Titia:

Laatste dag dan even wat minder maar hoort er ook bij. Genoeg moois gezien en meegemaakt voor een super geslaagde vakantie. We spreken elkaar gauw. Hans en Titia

• 19 December 2013 - 17:59

Ger En Hanneke:

Lieve Elsbeth;
    Beste Louis;

Hier zien wij het meeste tegenop de lange vliegreis.
    Met de boot als redelijk alternatief met bezoek aan havens zou me meer aantrekken.
    Alleen de reis duurt dan veel te lang heen/terug.

Enfin we genoten van jullie ervaringen.
    Hoop jullie spoedig weer in Nederland te zien.
    Het weer is NIET VERKEERD.

Ger en Hanneke

Ps. Louis, Hanneke en ik hebben nog al wat PC-problems.

• 31 December 2013 - 11:24

Annemarie:

Hallo Elsbeth en Louis

Ik hoop dat jullie intussen weer een beetje gewend zijn geraakt aan Nederland...aanpassen he ?!
    Bedankt voor jullie verhalen en mooie foto's, heel leuk om dat allemaal te zien en te lezen.
    Ik wens jullie een goede , rustige jaarwiseling en een voorspoedig en gezond 2014 !
    Tot ziens , Annemarie!
    Groetjes